Уникален поглед към света на класическата музика отправя всяка година фестивалът „Peter de Grote“ , който се провежда в холандския град Грьонинген“. Концепцията му е изключително интересна, тъй като е посветен на откривателството – както на музикални произведения, така и на млади музикални таланти.
Сред младите изпълнители, които имаха шанса да участват в Лятната академия към фестивала, бе и русенският пианист Николай Димитров. Той е изключително впечатлен от модела на работа там. Николай имаше ежедневни уроци с професорите по пиано Паул Комен /Холандия/, Илона Тимченко /Русия-Испания/, Ната Дзверели /Холандия/, Игор Рома /Италия/, Йорам Иш-Хурвиц /Израел/, Хуан Сурутуса /Испания/, както и часове по камерна музика с два различни ансамбъла, сформирани специално за академията. Той свири в трио със свои връстници от Турция и Швеция под ръководството на челиста Харо Райосенаарс и в квартет с млади таланти от Холандия с преподавател виолистката Франсин Схатборн.
„На този фестивал имах възможност да се срещна с различни преподаватели от целия свят, всеки ден да имам уроци и да работя така както индивидуално, така и камерна музика – възможност, която на много майсторски класове и летни академии отсъства. Бях разпределен да свиря с трио и с квартет, а свиренето в такива формации е много интересно. В България е трудно за учениците да го направят, тъй като почти няма достатъчно музиканти като брой и като ниво“, разказва той.
Русенецът е впечатлен и от условията в консерваторията „Принц Клаус“, където са се провеждали майсторските класове и която винаги е отворена за студентите от 7 часа сутринта до 1 часа през нощта.
„Почти във всяка стая имаше инструменти от високо качество, висок клас рояли, всяка стая беше оборудвана с акустични панели и отвсякъде бяха направени условия , за да може максимално да се работи ефективно. В коридорите пък бяха осигурени дигитални пиана, където със слушалки всеки да може да седне и да работи, ако не достигат свободни стаи“, обяснява Николай.
Хубавите инструменти са нещо, което не е недостъпно за талантливите млади музиканти в Холандия. Има специален фонд, който осигурява качествени струнни инструменти на отличени инструменталисти, за да се развиват в още по-добри условия.
Николай е имал възможността да присъства и на фестивалните концерти, които са били изключително любопитни. Идеята на фестивала е да представя на публиката малко познати творби от известни композитори, най-вече в областта на камерната музика, и да популяризира съвременни автори. Това обаче не се прави самоцелно – артистичният директор на „Peter de Grote“ Паул Комен изгражда концертни програми, в които по интересен начин обединява класиката и нейното влияние с автори от втората половина на 20 век.
Концертите се правят в църкви в целия регион, като по този начин фестивалът изнася продукцията си и дава възможност на хората от малки населени места да чуят интересна музика. Любопитното е, че съвременната музика на плаши холандската публика, а напротив – слушат с огромен интерес. Преди началото на всеки концерт програмата се представя от един от изпълнителите, който обяснява каква е концепцията и дава възможност музикалните произведения да се възприемат с по-голямо разбиране.
„Много доволен, тъй като чух програми, чух изпълнения, композитори и произведения, които в България за жалост не могат да бъдат чути поради музикалното статукво. Чух съвременни композитори, които ме накараха да се заслушам и да потърся в интернет да чуя и други техни творби“, споделя русенският пианист.
Българските музиканти имат сериозно присъствие на фестивала „Peter de Grote“ и се радват на обичта на холандската публика. Всяка година в концертните програми участват русенската цигуларка Веселина Маникова, която е и преподавател в Консерваторията, виолончелистката Теодора Недялкова и пианистът Иван Пенков.